Geçmişte bazı tecrübeler edindik. O tecrübelerden yola çıkarak uyarılarda bulunmak istiyorum. Nahçıvan kapısı açıldığı zaman Iğdır hazırlıksız yakalanmıştı. O kapı aniden açılmak durumunda olduğu için birçok sıkıntısını yaşamıştık.
Geçmişten ders almayanlar her zaman sıkıntılar yaşamışlardır. Bugün Kafkaslarda bir şeylerin olduğunu artık görüyoruz. Bu gelişmelerin en çok ilimizi etkileyeceği de bu günden bellidir. Bütün olasılıkları düşünürsek, Nahçıvan’dan Azerbaycan’a açılacak bir koridor, bölgeyi komple değiştirecektir. Onun için hazırlıklı olmak ve hazırlık yapmak durumundayız.
Bu günden sonra da iş yöneticilerimize, idarecilerimize düşmektedir. Artık geride kalan günler ve olayları unutmamak kaydıyla gelecek için de zaman geçirmeden hazırlıklarımıza başlamalıyız diyorum.
Bunun için de yöneticiler, seçilmişler bir an önce şapkalarını önlerine koyup düşünmeli ve gelecekte bölgemizde olabilecek gelişmeleri iyi analiz edip, ona göre plan, proje üretmeli ve hazırlık yapılmalıdır.
Örneğin Iğdır’ın bugünkü nüfusu üç katına çıkması durumunda bugünden neler yapılabilir? Alt yapı ve üst yapı durumları nelerdir? Bu konuların mutlaka gözden geçirilmesinde fayda vardır.
Güvenlik, asayiş konusunda sorun olursa o kolay. Çünkü o eksiklikleri kısa sürede atamalarla halledebilirsin. Ama alt yapı, üst yapı problemini aşmak için uzun yıllar gerekir.
Bir bina yapmak için bile en az bir yıl gerekirken, gerçek manada alt yapı, üst yapı sorunlarını çözmek için üç-beş yıla ihtiyaç vardır.
Daha kısa bir süre geçti. Karabağ olaylarının sakinleştiği ve geçici ateşkes sağlanmasından sonra hesapların değişeceği kokusu alınmaya başlandı.
Rusya’dan gelen heyet, Ankara’da Karabağ’da oluşturulacak denetim konusunu görüşürken Suriye’deki gelişmeler de gündeme geleceği açıklandı.
Yani Kafkaslar konuşulurken Ortadoğu da konuşulup Türkiye – Rusya bölgeye istikrar gelmesini tartışmaya başladı.
Nahçıvan – Bakü arasındaki koridor açılırsa sadece Azerbaycan olarak düşünülmemesi gerekir. Türk Cumhuriyetlerinin tümüne buradan koridor açılıyor. Hatta Çin’e bile bu bölgeden bağlantı kurulacağı söylentileri konuşulmaya başladı.
Bu koridordan karayolunun dışında demiryolu hattının geçmesi için yapılan hazırlıklar artık bölgemiz için alt yapının şimdiden hazır olmasının kaçınılmaz olduğunu işaret ediyor.
Adam kavak ağacına çıkarken düşmüş ayağı kırılmış, adamı doktora götürmüşler. Kabul etmemiş. “Beni kavak ağacından düşene götürün” demiş. Bizde Nahçıvan kapısı açıldığında neler yaşadığımızı gördük. Gümrük yok, prefabrik binalar yaptık ve az altı yedi yıl prefabrik binalarda gümrük işlemleri yapıldı. Yeterli yol, şehirde doğru dürüst alışveriş merkezi bile yoktu.
Peki, şimdi var mı? Bana göre yine yoktur. Eksikler çok fazladır. Nahçıvan açıldığı tarihte 400 bin civarında nüfusla karşı karşıya kalmıştık. Şimdi milyonlarca nüfusla karşı karşıya kalabilir ilimiz.
Ben önce idarecilerimize, seçilmişlerimize ve iş insanlarımıza da bu konuda uyarıda bulunmak istiyorum. Herkes kendi alanında yavaş yavaş neler yapabileceğinin hesabını kitabını yapmalı ve yarın iş işten geçtikten büyük sıkıntılar yaşamamalıdır…
Benden söylemesi. Sonra demedi demeyin…